Bij producten ontwerpen is het belangrijk om met name rekening te houden met gebruikers met een beperking. Men noemt dit idee van ontwerpen ook wel design for all. Ontwerpen dus voor iedereen. Het idee van het design for all principe is dat zoveel mogelijk mensen je product kunnen gebruiken. Dit is onafhankelijk van zaken zoals leesvaardigheid, functiebeperking en leeftijd. Het product sluit geen doelgroepen uit en er zijn geen hulpmiddelen of aanpassingen nodig. Een goed voorbeeld van een product met het design for all principe is naadloze ondergoed, inmiddels een groot succes bij de Hema. Een aantal tips als je een gebruiksvriendelijk product wilt gaan ontwerpen.
Ontwerp een prototype product en laat het testen Voor toekomstige klanten is het vaak lastig om voor te stellen hoe ze jouw nieuwe of aangepaste product precies moeten gebruiken. Door middel van het maken van een prototype voorkom je dit probleem. Je maakt namelijk met een prototype van je product alle functies voor de gebruiker zichtbaar in een vroeg stadium. Bij een prototype is het verstandig om slechtziende mensen of mensen met minder kracht in hun handen te vragen of ze het prototype willen testen. Heb je een prototype gemaakt dan kun je besluiten om een testteam in te schakelen om je product te laten testen.
Ga van het de start het gesprek aan met klanten Heb je alvast eerste ideeën van je nieuwe product dan is het alvast verstandig om het gesprek aan te gaan met je klanten. Dat gezegd hebbende is het ook belangrijk om klanten bij je ideeën te betrekken met een beperking. Want het is namelijk zo dat oplossingen welke noodzakelijk zijn bij mensen met een beperking ook handig blijken voor iedereen. Zodoende krijg je inzicht en hoe je je nieuwe product bruikbaar en gebruiksvriendelijk maak voor alle mensen.
Zorg dat je alles weet over je doelgroep Bij een product ontwerpen is het belangrijk dat je je doelgroep leert kennen. Het is belangrijk om te weten waarom zij jouw product precies gaan gebruiken en wat ze er precies aan hebben. Hoe gebruiken zij je product en waar gebruiken ze jouw product? Heb je dit in kaart gebracht dan kun je veel beter je product aanpassen op je doelgroep. Het beste om informatie te verkrijgen over je doelgroep is door research te doen via internet, marktonderzoek te laten uitvoeren of een klantenpanel na te vragen. Al deze mogelijkheden leveren je waardevolle informatie op en geven je beter inzicht hoe je je product precies moet gaan ontwerpen. |