Een QR code kom je de afgelopen paar jaar eigenlijk vaker tegen, en dan vooral op producten, in tijdschriften en bij reclames. Hoogstwaarschijnlijk zijn we allemaal inmiddels wel bekend met de QR code. Het is een soort barcode die je kunt scannen met een applicatie op je smartphone. Geloof het of niet, maar de QR code bestaat al sinds 1994. Alleen is de code nu pas populair geworden en daarmee ook nu pas populair geworden bij het grote publiek. We gaan je in dit artikel uitleggen wat een QR code precies is, wat het doet en hoe het in zijn werk gaat.
De QR code wordt meestal gebruikt voor coding and marking. De afkorting QR staat voor Quick Response. Dit werkt eigenlijk op dezelfde manier als dat een barcode werkt. Het verschil tussen de QR code en de traditionele barcode is echter dat er bij het aanmaken van een QR code beslist kan worden wat de uitkomst zal moeten worden wanneer de code gescand wordt. Dit is ook gelijk het opvallendste voordeel van de QR code. De maker van de code kan dus kiezen waar de QR code naartoe moet leiden. Een paar uitkomsten zijn bijvoorbeeld een domeinnaam, een URL, verdere informatie of een notitie, contactgegevens, een telefoonnummer, een locatie in Google of social media pagina’s zoals bijvoorbeeld Twitter, LinkedIn, Instagram of Facebook. Er zijn dus aardig wat uitkomsten mogelijk met een QR code om op te noemen. Om deze reden is het gebruik van de code ook zo populair in de marketing.
Een QR code wordt altijd met een QR code printer op een product, paneel, tijdschrift of weer iets anders geplaatst. Deze kan ook altijd online verspreid worden. Mensen kunnen ze dan achteraf scannen met hun telefoon of tablet. Ze dienen hiervoor een applicatie te downloaden die de code kan lezen. Wanneer deze gescand is zal de gebruiker vanzelf worden geleid naar de bedoelde pagina.
|
http://www.kba-metronic.com/nl/ |