Wat is een online marketing specialist is eigenlijk een generalist op gebied van internet marketing. Online marketing is namelijk een containerbegrip waar verschillende internet marketing onderwerpen onder vallen. Voorbeelden van dat soort werkzaamheden zijn; zoekmachine optimalisatie, zoekmachine adverteren, social media management, content management, etc. Net zoals er specialisten zijn op gebied van online marketing zoals linkbuilders, zijn er ook gespecialiseerde agencies zoals een linkbuilding bureau bijvoorbeeld. Onverwachte takenEen online marketing specialist kan ook werkzaamheden uitvoeren die je niet meteen zou verwachten zoals online reputatie management. Bij online reputatie management gaat een internet marketeer zorgen dat negatieve berichtgeving naar beneden gedrukt wordt in de zoekresultaten bijvoorbeeld. Dat is eigenlijk ook het werk van een SEO specialist omdat het gaat om het optimaliseren van andere, eigen zoekresultaten zoals pagina’s van de website of sociale kanalen waardoor deze hoger in Google koken en deze de negatieve berichten laten verdwijnen. Maar online reputatie management kan ook betrekking hebben op Social media berichten of negatieve reviews die je als organisatie krijgt. Waar vind je een online marketing specialist?De beste manier om een goede online marketing specialist te vinden is … via via. Dan weet je namelijk uit eerste hand en betrouwbare bron dat hij zijn vak goed verstaat. Voor veel mensen is online marketing maar een abstract begrip, en dat geldt al helemaal voor SEO en linkbuilding. Dus om te voorkomen dat je je daar zelf helemaal in moet gaan verdiepen om de kwaliteiten van een mogelijke leverancier te duiden is een goede referentie goud waard. Wat kost een internet marketeer?Wat een online marketing specialist kost is natuurlijk helemaal afhankelijk van wat diegene voor je gaat doen. SEO is doorgaans kostbaar en brengt meestal een maandelijkse fee met zich mee van honderden zo niet duizenden euro’s. Google Ads wordt ook steeds duurder maar je dagelijkse budget kun je wel goed begrenzen. Social media is vaak het goedkoopste maar converteert vaak weer wat minder. Zo zie je maar dat meestal alle waarde naar zijn geld is. En dat geldt ook voor online marketing specialisten, in de meeste gevallen. Een goede specialist vraagt misschien wel 100,- per uur, maar die inevstering is het dan vaak wel waard.
|